Pengguna & Pengedar Shaklee yg sah & WAHM yang berjaya
Header

panduan memelihara kucing

December 17th, 2009 | Posted by dilot in cara belajar | hidup dan info | hidup dan tips
Number of View :3699

walaupun kucing ni dikategorikan sebagai binatang yang comel..dan manja..tapi masih ada segelintir yang tidak gemar dengan kucing

kenapa?

1. mungkin kucing yang dipelihara buang air besar atau kencing bersepah

2. kucing kerap cakar sofa atau kerusi di rumah….

3.bulu kucing yang sering gugur…dan bersepah dalam rumah…kalau yang ada asma , memang tidak serasi untuk bela kucing..

tau tak punca bulu tu gugur?


antara sebabnya.. kucing tu diberi makan, makanan yang berminyak..contoh ikan goreng…kalau boleh rebus dulu ikan tu…

kucingnya degil?

kucing pun kena berbicara juga…siapa cakap kucing tak dengar kata? aku dah lebih sepuluh tahun pelihara kucing.. kalau kucing aku nak masuk bilik aku,, dan tunjuk tangan no-no-no je…dia tak jadi masuk.. pastu duduk jela depan pintu..kalau aku dah bagi masuk, baru dia masuk.. sebab tu kadang kala kena bercakap dengan kucing..bagi tau dia..

bagaimana caranya…?? aku rasuah kucing la..kalau dia tak masuk..aku bagi ikan sekor..hoho…mana boleh macam tu..rosak kucing tu nanti asyik kena rasuah je……sebenarnya ada cara-cara lain yang boleh kita buat dan praktikkan..

penjagaan kucing ni tak la terlalu berat…yang penting kita kena tau cara dan penjagaan yang betul…bagi mereka yang berminat untuk jadikan kucing sebagai binatang peliharaan, buku panduan di bawah ni memang amat sesuai untuk dijadikan panduan…

  • Jenis-jenis kucing …
  • Teknik memilih kucing peliharaan..samada kita nak beli kucing parsi ke…siam ke..yang mana sesuai untuk peliharaan..
  • Cara-cara memandikan kucing…mandikan kucing pun ada caranya..silap haribulan…bukan kucing yang mandi..tapi tuan yang mandi…jadi dari buku ni..kita boleh belajar, cara paling mudah untuk mandikan kucing..
  • Vaksin serta ubat-ubat yang diperlukan oleh kucing…kucing pun perlukan vaksin…bila kucing kita sihat…kelakuan kucing akan lebih menghiburkan,,,,
  • Panduan mengajar kucing menggunakan kotak najis (litter box)
  • Masalah-masalah yang mungkin dihadapi oleh kucing dan cara bagaimana mengatasinya
  • Sikap serta kelakuan pelik kucing yang perlu anda fahami… yang ni penting..terutama bila kucing kita sakit….sebab kucing tak pandai untuk berkata-kata..
  • Panduan mendandan dan menghias kucing kesayangan anda…
  • dan pelbagai lagi info menarik berkaitan kucing yang pastinya akan membuatkan anda teruja

ps: kain sutera crepe digital..boleh dibeli di sini…stok baru sampai…hadiahkan untuk mak, isteri, dan org tersayang…oh lupe..sebagai hantaran pun boleh jugak..

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

17 Responses

  • Dak Wan says:

    Banyaknya niaga… :) Teman respect dgn ketekunan dilot nie.

    [Reply]

    dilot Reply:

    hehe…tp yg kucing ni bukan niaga tau..org lainnya,,,tolong promote je..kalau yg kain tu ye..mmg dilot jual…lawa kan kain2 dia…bg kat mak ke..=)

    [Reply]

  • Akuro San says:

    saya suka kucing. sebab memang dah membesar dengan kucing. sampai rasa hidup macam tak sempurna kalau kat dalam rumah tak der kucing~ huhu~

    [Reply]

  • Akeji says:

    dulu mase aku kecik, aku dok umah teres. boleh laa bela kucing.

    skang dok flat, tak berapa sesuai kot.

    tapi aku igt lagi, bapak aku pernah train kucing tu utk buang air dalam toilet. bukan laa mencangkung atas jamban. tapi buang air kat sekitar jamban, lepas tu nanti kitorang akan tolong cuci laa.

    bila cerita kat nenek aku, haram die tanak percaya cerita kitorang neh. tapi mmg cerita betol. pernah aku balik dari sekolah, pintu toilet tertutup rapat, aku tgk kucing aku tgh mencakar2 pintu sbb dah tak sabar nak melepas.

    ohh, rindu nak bela kucing…

    [Reply]

    dilot Reply:

    kucing-kucing aku memang di latih utk buang air besar + kecik dlm tandas…ada separuh kucing aku lak, mmg pandai buang dalam lubang tandas..untuk tandas cangkung la…memang ala2 cankung mcm org…

    cara dia lebih kurang sama macam ko..jadi aku mmg percaya kate2 ko..sbb aku pun latih mcm tu gak..

    [Reply]

  • ain_chokio says:

    even aku tak minat kucing, aku bace gak ne..kot2 la tbe2 satu ari timbul minat kan..sape tahu..=)

    [Reply]

  • 'aqilah says:

    sangat betul..kucing boleh faham cakap kiter…:)

    [Reply]

  • hanim says:

    memang betul kata awak,kadang-kadang minat datang tak di sangka sebab minat tu akan datang bila kita cuba mendekati kucing, betul tak? saya ada pengelaman, dulu saya tak minat kucing sebab ada perasaan geli pada bulu kucing, tapi bila pertama kali aku memelihara kucing parsi aku sayang sangat sebab kucing parsi agak lemah lembut dan manja sangat……………!

    [Reply]

  • Qaira says:

    Best bela kucing nih tp yg tak bestnya bila kita terpaksa tinggalkan rumah dlm jangka masa yg lama…hehe.. akan timbul masalah sket tp apapun setiap masalah pasti ada penyelesaiannya… so pada yg baru belajar2 atau baru bercita2 nak bela kucing tu, dapatkan panduan terlebih dahulu ya.. mana nak cari? tanyer dillah dilot yek..

    Salam Ukhwah utk semua! peace! :)

    [Reply]

  • faris says:

    aku dok kt aprtment tp mmg teringin nk bela kucing parsi…experience tak ada la….boleh ke?

    [Reply]

  • AKU BARU TERINGIN2 NAK BELA KUCING.TAPI TAKUT DIA BERAK.CARA NAK SURUH DIA BERAK SATU TEMPAT KASI TAU LA….PLEASEEEEEEE…

    [Reply]

  • sharol says:

    salam,,
    saya baru dapat 2 ekor anak kucing umur 3 hari. Kwn bagi sbb ibunya mati pagi tadi. Ada peluang ke anak kucing ni utk hidup tanpa ibu…bagaimana caranya…
    wassalam.

    [Reply]

    dilot Reply:

    wassalam

    maaf sy br perasan ada comment,

    macam mana keadaan kucing awak? sehat tak?maaf sangat2 sebab dah berapa hari awak tanya, baru sy dapat balas.

    boleh, sebab sy pun pernah jaga kucing,situasi dia sama macam awak. alhamdulillah 2-2 ekor kucing tu hidup sihat.
    awak boleh beli susu dekat kedai haiwan atau klinik haiwan. memang ada susu untuk baby kucing. susu tu dalam bentuk tepung tapi nanti awak bancurkan dengan air supaya jadi macam susu cair la…kalo utk baby kucing, awak try bagi kucing tu rasa dekat mulut dia dulu…kalau boleh terima, awak bg kucing tu minum guna syringe…

    [Reply]

  • hurm. sya nak pelihara kucingg.. tpi tu la xtau macam mana nak atasi masalah kucing yg suka membuang merata nih.

    [Reply]

    dilot Reply:

    boleh dear kalau nak bela kucing, lebih elok amik kucing yang masih kecik lg..senang cket nak didik dan ajar dia…

    kalau nak suruh buang dalam tandas…kite kene rajin letak dia dalam tandas selepas dia makan…

    contohnya…kalau awak bg dia makan dalam kul 9 pagi…kul 9.10 je awak dah kene masukkan dia dalam tandas… awak bersihkan dan keluarkan dia lepas dia berak dan kencing …
    lama kelamaan dia akan biasa dengan situasi macam tu…

    kalau nak biasakan dalam mangkuk tandas dia yang jenis pasir pun boleh juga.. lepas diberi makan, letak kucing tu dalam sangkar yang ada mangkuk tandas berpasir…bila dia dah lepaskan hajat dia, awak lepaskan dia keluar,,,

    [Reply]

  • macam mana nak bg kucing parsi nie selera makan??selalunya kicing parsi nie kalau buat bertanding ada harapan x???

    [Reply]



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Spam Protection by WP-SpamFree

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.