Pengguna & Pengedar Shaklee yg sah & WAHM yang berjaya
Header

doa untuk ditemukan jodoh

December 24th, 2009 | Posted by dilot in Hidup Berani Untuk Gagal | hidup dan agama | hidup dan cinta | hidup dan info | hidup dan pasangan | hidup dan rakan | hidup dan tips
Number of View :4185

mencari jodoh..berdoa adalah usaha kita kedua yang terakhir selepas kita puas berikhtiar, yang penting ..usaha mesti didahulukan..bagaimana?..,,, ubah sifat peribadi ke arah yang lebih positif…cari kelemahan dan kekurangan diri dan cuba perbaiki..ada beberapa aspek yang perlu dititikberatkan…tapi janganlan ubah kesemuanya..buat yang mana perlu je..ubah kesemuanya menjadikan ia bukan diri anda sebenar..

kenapa penampilan perlu berubah..sebab jodoh tidak semestinya  kita yang jumpa sendiri, kadangkala atas aturan mereka yang berada di sekeliling kita. mungkin makcik sebelah rumah yang kita tak suka tu ke, ..ha siapa tau? kot-kot dapat ‘datuk’ ke..untung beb

apepun, cuba berubah sedikit demi sedikit dan sesuaikan diri kita dengan tips-tips di bawah ni

1. cara pergaulan

pendiam dan kurang bercakap…senang cerita..pemalu orang nya… tp demi sebuah pergaulan yang baik, nak tak nak kita kenala jadi peramah sedikit. tapi jangan sampai memualkan orang lain dah la ye.., bagi mereka yang suka hidup berkelompok,  buang sifat tu dan ramaikan kawan….

2. bebaskan diri anda

jadi liar..nope..bukan macam tu..maksud aku, jangan terperap je dalam bilik…sekurang-kurang pergi window shopping ke..pergi taman ke…jogging ke…dapat jugak hirup udara segar…dapat tengok pemandangan baru … dan dapat bergaul dengan orang-orang dekat taman… bila kita sentiasa duduk dalam bilik je..tiada pergaulan, memang sukar untuk berkenalan dengan orang lain.

3. penampilan diri anda

cantikkan diri kita dengan berpakaian kemas…tak mekap sangat pun takpe, yang penting muka nampak berseri sikit.takdela lesu. penampilan akan dilihat dulu untuk langkah pertama perkenalan. penampilan yang kemas mungkin akan menarik minat seseorang untuk berkenalan dengan kita. cuba bayangkan,ada mamat kacak ketuk pintu rumah kita , tapi tengok rambut kita dan macam mop lantai pulak, tak bersikat langsung..memang sah, kene reject awal-awal…

4. sikap anda

ubah sikap kita..jangan jadi seorang yang pemarah. dan rajinkan diri dengan senyuman. senyuman itu kan satu sedekah. malah nampak manis je bila kita senyum. ni kalau masam je, balik-balik nak marah-marah, makcik sebelah rumah pun takut nak “kenen-kenenkan” .

dan yang terakhir…

5. berdoa dan memohon darinya

antara doa yang kita boleh amalkan ialah dengan mengamalkan zikir asma ul husna …

baca Ya A’liyul A’Zim 11 kali, Ayatul Kursi dan kemudian hembuskan ke tapak tangan kita dan sapula ke muka serta mata kita. InsyaAllah akan dilamar.

zikir ini perlu diamalkan setiap hari.  jangan tertinggal walau sehari pun dan solat kita mestila cukup 5 waktu. Untuk yang lebih baik,  berselawatla ke atas Nabi Muhammad S.A.W dahulu sebelum kita berzikir nama-nama Allah swt..

doa ni aku jumpa masa baca buku zikir asma ul-husna…

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

18 Responses



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Spam Protection by WP-SpamFree

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.